Lesson (पाठ) – 11 A Shipwrecked Sailor एक विनष्ट जहाज का नाविक
About The Author-Daniel Defoe
The author of this lesson, Daniel Defoe is a novelist who has often conferred the title of ‘The discover of modern novel’. English novelist, pamphleteer, and journalist Daniel are known for his novels Robinson Crusoe’ and ‘Moll Flanders. He is known to have used at least 198 pen names.
He was born in London in the year 1660. Defoe was the son of a London butcher named James Foe and retained his family name until he was forty years of age.
Read and Learn More WBBSE Solutions for Class 9 English Bliss
At the age of forty, he added the aristocratic prefix ‘De’ to his surname with which everyone is familiar. His entire life span was through ups and downs. He was sent to Rev. James Fisher’s boarding school to have his early education in Pixham Lane in Dorking, Surrey.
Defoe put his steps in the world of business as a general merchant, dealing at different times in hosiery, general woolen goods, and wine.
He was an ambitious person and for this, he had been able to purchase both a country estate and a ship. In 1684, Defoe married Mary Tuffley, the daughter of a London merchant, receiving a dowry of £3,700. He was a prolific and versatile writer.
His first notable publication was ‘An Essay Upon Projects’, a series of proposals for social and economic improvement, published in 1697.
He wrote several pamphlets and many of them were published in his own journal, ‘The Review’. In December 1702 he published one pamphlet ‘The Shortest Way with the Dissenters and it caused him to be fined and imprisoned.
His best-known political tract is ‘The True-born Englishman’ (1701). He also started writing fictional works in the later part of his life.
These are ‘Robinson Crusoe’ (1719); ‘Duncan Campbell’, ‘Memoirs Cavalier’, and ‘Captain Singleton – all these books were brought out in 1720; ‘Moll Flanders’, ‘A Journal of the Plague Year and ‘Colonel Jacque’ appeared in 1722; then ‘Roxana’ (1724) and ‘A New Voyage Round The World’ (1725). All of his novels contain flaws due to the rapid speed of publication.
In 1726 Defoe published ‘The Complete English Tradesman’, an example of his political works. Daniel breathed his last on 24th April 1731. He was buried in Bunhill Fields, on. In 1870 a monument was erected there in his memory.
(पाठ)- 11 एक विनष्ट जहाज का नाविक लेखक परिचय
डैनियल डिफो एक ऐसे उपन्यासकार हैं जिन्हें आधुनिक उपन्यास का आविष्कारक उपाधि से विभूषित किया जाता है। एक अंग्रेज उपन्यासकार, पुस्तकों के रचनाकार और संवाददाता, डेनियल डिफो अपनी उपन्यास ‘ Robinson Crusoe’ एवं ‘Moll Flanders’ के लिए विख्यात हैं।
वे करीबन 198 छद्मनामों का प्रयोग किये हैं । इनका जन्म 1660 ई० में लंदन में हुआ था। ये लंदन के एक कसाई, जेम्स फो के पुत्र थे और चालीस वर्षों तक अपने पारिवारिक नाम का ही
प्रयोग किये थे । चालीस वर्ष की आयु में ये अपनी पदवी के पूर्व De’ योग किये और हम सभी इसी नाम से परिचित हुए। उनका सारा जीवन उत्थान और पतन से भरा है। डकिंग, सरे के पिक्सहाम लेन में जेम्स फिशर के बोर्डिंग स्कूल में इन्हें प्राथमिक शिक्षा के लिए भेजा गया था।
डिफो एक सामान्य व्यवसायी के रूप में ही व्यावसायिक दुनिया में प्रवेश किये थे तथा भिन्न-भिन्न समय में होसियारी वस्तु, सामान्य ऊनी वस्तु तथा शराब की कारोबार किया करते थे।
वे एक उच्चाकांक्षी व्यक्ति थे और इसीलिए वे देश में एक भू-संपत्ति और एक जहाज की खरीद किये थे। 1684 ई० में 3,700 पौंड दहेज लेकर लन्दन के एक व्यवसायी की पुत्री, टॉफले के साथ ये विवाह किये थे।
वे एक अति ऊर्जावान एवं बहुमुखी प्रतिभा के अधिकारी थे। 1697 ई० में डिफो की प्रथम उल्लेखनीय पुस्तक ‘An Essay Upon Projects’ प्रकाशित हुआ था जहाँ सामाजिक एवं आर्थिक उन्नति के लिए एकप्रस्थ प्रस्ताव रखा गया था।
वे कई पुस्तकों की रचना किये थे जिनमें से अधिकांश उनकी ‘The Review’ नाम की पत्रिका में प्रकाशित हुआ था। 1702 ई० में ये ‘The Shortest way with the Dissenters ‘ नाम की पुस्तक का प्रकाशन किये थे और इसके कारण इन्हें जुर्माने के साथ कारावास भी भोगना पड़ा था। उनकी बहुत ही चर्चित राजनीतिक पुस्तक है ‘The Trueborn Englishman’ (1701)
अपने जीवन के दूसरे भाग में उन्होंने कुछ काल्पनिक पुस्तकों की भी रचना किये थे। ये हैं ‘Robinson Crusoe’ (1719) ‘Duncan Campbell ; ‘Memoirs of a Cavalier’ और ‘Captain Singleton’ और ये सभी 1720 ई० में प्रकाशित हुई।
1722 ई० में ‘Moll Flanders’, ‘A Journal of the Plague Year’ एवं ‘Colonel Jacque’ का प्रकाशन हुआ और उसके बाद ‘Roxan’ (1728) एवं ‘ A New Voyage Round the World’ (1725) ।
डिफो ने 1726 ई० में ‘The Complete English Tradesman’ नाम की पुस्तक प्रकाशित किये जो उन्हें राजनैतिक लेखक का रूप प्रदान किया। डैनियल डिपो का देहांत 24 अप्रैल, 1731 ई० में हुई और उनके समाधि स्थल पर एक स्मारक स्तंभ का निर्माण किया गया है।
Lesson-11 A Shipwrecked Sailor Introduction
Daniel Defore was one of the great literary figures who excelled in novel writing in the Augustan period was Daniel Defoe. He enchanted his readers with his energy in writing. His distinctive style of story-telling arrests the attention of literature lovers.
He was a prolific and multitalented author. He penned several popular novels. One of them is ‘Robinson first published on 25th April 1719. Robinson Crusoe’ is based on the experiences of Alexander Selkirk who spent five years in solitude on the island of Juan Fernandez the coast of Chile.
The island where Selkirk lived was named Mas a Tierra (Closar to Land) at that time and in 1966 it was renamed ‘Robinson Crusoe Island.’
The story ‘A Shipwrecked Sailor’ has been adapted from a part of the novel ‘Robinson Crusoe’. In this story, the author has narrated the tale of a Shipwrecked sailor who was enforced to cope with the environment of a desolate island where his fate threw him after being shipwrecked.
(पाठ)- 11 एक विनष्ट जहाज का नाविक भूमिका
अगस्टन अवधि के दौरान उपन्यास लिखने में विशिष्टता पाने वाले साहित्यिक व्यक्तित्वों में से डैनियल डिफो एक थे । कहानीकार के रूप में उनकी दक्षता ने पाठकों को मंत्रमुग्ध किया है। कहानी प्रस्तुत करने की उनकी एक पृथक शैली से साहित्य-प्रेमियों का ध्यान आकर्षित होता है। वे अति ऊर्जावान और बहुमुखी प्रतिभा के अधिकारी थे । वे कई
लोकप्रिय उपन्यासों की रचना किये जिनमें से एक है ‘Robinson Crusoe’ जिसका प्रथम प्रकाशन 25 अप्रैल, 1719 ई० में हुआ था। यह पुस्तक अलेक्जेंडर सिलकिर्क जिसने जुआन फर्नानडेज नाम का चिली तट के एक निर्जन द्वीप में पाँच वर्ष व्यतीत किया था, के तजुर्बे पर आधारित है। जिस द्वीप पर सिलकिर्क ने निवास किया था उसका नाम उस समय Mass a Tierra (भूमि संलग्न) था जिसे 1966 ई० में बदल कर ‘Robinson Crusoe Island’ रखा गया है ।
प्रस्तुत कहानी ‘ A Shipwrecked Sailor’ उनकी उपन्यास ‘Robinson Crusoe’ से ही उद्धृत है । इस कहानी में लेखक ने एक नष्ट हुए जहाज के नाविक का चित्रांकन किया है जो एक निर्जन द्वीप के वातावरण में अपना समय बिताने के लिए विवश था और जहाँ भाग्य ने उसे जहाज नष्ट होने के बाद ले आया था।
Lesson-11 A Shipwrecked Sailor Summary
Robinson Crusoe, a sailor, reached the shore of a bleak island on 30th September 1659 after the Shipwrecked. As there was no ray of hope for living there he named it ‘The Island of Despair’.
To survive there he collected some wood, cable, a knife, a gun, and a hammock from the wreck. Finding no way of getting out of this dismal island, he thought he had to spend the rest of his life there. He put up a tent with some canvas on a little plain on the side of a hill.
To prevent the tent from wild beasts he used stakes and ropes to make a fence around it. To count the days of his existence in the barren place he started marking a large pot with a knife. By June 1660 he gathered food and managed to get a shelter. On 15th July he discovered a brook with wonderful meadows by its bank when he went out for an inspection of this island.
He also found there a valley of fruits where he found a great number of melons, grape, cocoa, orange, and lemon trees. He was tempted to shift his present residence to that valley of fruits. He dropped the plan in the expectation of getting rescued by some passing vessel.
To get light after the fall of darkness, he prepared a lamp with a little tallow. He also kept a journal to record his day-to-day affairs. In this way, he spent one long year full of suffering on this hopeless and desolate island.
(पाठ)- 11 एक विनष्ट जहाज का नाविक सारांश
राबिनसन क्रूसो नाम का एक नाविक 30 सितम्बर, 1659 ई० को अपने जहाज के नष्ट हो जाने के बाद एक निर्जन द्वीप के तट पर पहुँचा था । वहाँ जीने के लिए कोई किरण नहीं रहने के कारण उसने उसका नामकरण किया था ‘निराशा का द्वीप’ । वहाँ रहने के लिए उसने जहाज के एक टूटे हुए भाग से कुछ लकड़ी, रस्सी, धागा, कांटी, एक चाकू, एक बन्दूक तथा एक झूलन खटिया संग्रह किया ।
इस निराशा के द्वीप से निकल आने का कोई पथ न पाकर उसने समझ रखा था कि उसे शेष जीवन वहीं व्यतीत करना पड़ेगा। एक पहाड़ के किनारे समतल भाग में उसने कुछ त्रिपाल से एक तंबू का निर्माण किया । जंगली जानवरों से तंबू की रक्षा के लिए रस्सी और खंभे से उसे चारों ओर से घेर दिया।
इस निर्जन स्थान पर अपने बिताये हुए दिनों का हिसाब रखने के लिए चाकू से एक बड़े खंभे पर निशान लगाया करता था। 1660 ई० के जून महीने तक उसने एक सुरक्षित वासस्थान तथा खाद्यान्न की व्यवस्था कर पाया था । 15 जुलाई को जब उसने इसी द्वीप का विस्तृत पर्यवेक्षण करने गया तब उसने वहाँ एक छोटी नदी और उसके तट पर एक चौरस मैदान देखा।
साथ ही वहाँ उसने फलों की एक घाटी पाया जहाँ तरबुज जैसा फल, अंगूर, कोको, नारंगी तथा नींबू के कई पेड़ थे। फलों की
127 घाटी में ही अपना वासस्थान स्थानान्तर करने के लिए प्रलुब्ध हुआ । किन्तु किसी यातायात करनेवाली जहाज से उद्धार की आशा में उसने इस परियोजना को त्याग दिया। अन्धकार में रोशनी पाने के लिए उसने चर्बी से जलनेवाली एक प्रदीप का निर्माण किया था। अपने दिन भर के कार्यों को दर्ज करने के लिए एक डायरी रखा करता था। इसी प्रकार एक निर्जन, निराशा का द्वीप में वेदनादायक एक पूरा वर्ष उसने व्यतीत किया था ।
Lesson-11 A Shipwrecked Sailor Text
On September 30, 1659, I, miserable Robinson Crusoe, being shipwrecked during a violent storm, came on shore on this dismal island. I call it the Island of Despair.
I was almost dead and the rest of my ship’s company was drowned. I had neither food, house nor clothes. I feared I would be devoured by wild beasts. When night came, I slept in a tree for fear of wild creatures. It rained all night.
(पाठ)- 11 एक विनष्ट जहाज का नाविक Word Notes (शब्दार्थ)
- Miserable : दुर्दशाग्रस्त |
- Shipwrecked: जहाज का डूबना, नष्ट होना ।
- Iolent: महावह
- Storm: आँधी-तूफान |
- Island: द्वीप
- Despair: निराशा
- Drowned: डूब गया था।
- Devoured: खा गया, निगल गया।
- Wild: जंगली ।
- Beasts: जंतु, जानवर।
(पाठ)- 11 एक विनष्ट जहाज का नाविक हिन्दी अनुवाद
1659 ई० के 30 सितम्बर को एक प्रलयकारी आँधी-तूफान में जहाज डूब जाने के फलस्वरूप, मैं, अभागा रबिनसन क्रूसो, एक निर्जन द्वीप के तट पर आ गया। मैं तो प्रायः मर ही गया था और मेरे अन्य साथी तो डूब ही गये। मेरे पास न तो था खाना, ना ही रहने का स्थान और ना ही पहनने के कपड़े। मैं डर गया कि जंगली जानवर संभवतः मुझे मार ही डालेंगे। जब रात हुई तो जंगली जानवरों के डर से मैं एक पेड़ पर सो गया। सारी रात वारिश होती रही।
Lesson-11 A Shipwrecked Sailor Text
The rain continued through the next day with gusts of wind. Only a wreck of my ship was to be seen at low water. I swam to the wreck to rescue and secure for my survival some food and other provisions. I was able to collect some wood, cable, string, a knife, nails, and a gun.
I also collected a hammock and some canvas with which I made a tent. I got some ink and paper. I also found some money, but they were useless to me on this barren island. I was some hundred leagues out of the ordinary course of the trade of mankind. I was convinced I had to spend the rest of my life alone on this wild, desolate island.
(पाठ)- 11 एक विनष्ट जहाज का नाविक Word Notes (शब्दार्थ)
- Continued: चलता रहा, लगातार
- Gusts: हवा का झोंका
- Wreck: टूटा हुआ भाग ।
- Rescue : उद्धार करना, निकालना।
- Secure: निश्चित, सुरक्षित।
- Survival: टिका रहना ।
- Provision: प्रावधान, भविष्य के लिए व्यवस्था |
- Collect: संग्रह करना
- String: रस्सी ।
- Nail: कांटी। Tent तंबू |
- League: दूरी की नाप ।
- Convinced : विश्वास किया था।
- Desolate: निर्जन, सुनसान ।
(पाठ)- 11 एक विनष्ट जहाज का नाविक हिन्दी अनुवाद
दूसरा दिन भी तेज हवा के झोंके के साथ वारिश में व्यतीत हो गया। जल, जहाँ अथाह नहीं था, वहाँ मैने अपने जहाज का टूटा हुआ भाग देखा। मैं तैरता हुआ जहाज के उस टूटे हुए भाग तक अपनी सुरक्षित आश्रय के लिए कुछ खाद्य सामग्रियों के साथ अन्य आवश्यक वस्तुओं का संग्रह करने के लिए गया। मैंने कुछ काठ (लकड़ी), रस्सी, तार, एक चाकू, कांटी और एक बंदूक संग्रह किया। मैं वहाँ जाल से निर्मित एक बिस्तर और कुछ मोटा कपड़ा पाया जिससे एक तंबू का निर्माण किया ।
मुझे कुछ स्याही और कागज भी मिला था। मुझे कुछ रुपये-पैसे भी मिले थे किन्तु उस अनुपजाऊ द्वीप में वह किसी काम में नहीं आया। मैं मनुष्य के स्वाभाविक जीवन-यापन से कई कोसों दूर था। मुझे विश्वास होने लगा था कि इस जंगल और निर्जन द्वीप में अकेले ही शेष जीवन व्यतीत करना पड़ेगा।
Lesson-11 A Shipwrecked Sailor Text
I searched long for a place of safe habitation. I found a little plain on the side of a rising hill. On the rocky wall of the hill, there was a hollow place worn in, like the entrance to a cave. On the flat of the green, just before this hollow, I resolved to pitch my tent.
(पाठ)- 11 एक विनष्ट जहाज का नाविक Word Notes (शब्दार्थ)
- Searched : खोजा था, तलाश किया था।
- Safe : सुरक्षित
- Habitation: निवास
- Plain : समतल भूमि ।
- Rising : उदीयमान |
- Hill : पहाड़ |
- Rocky : चट्टान |
- Hollow: खोखला ।
- Cave : गुफा
- Flat : चौरस ।
- Pitch : लगाया हुआ ।
(पाठ)- 11 एक विनष्ट जहाज का नाविक हिन्दी अनुवाद
मैं बहुत देर से एक सुरक्षित निवास स्थल की तलाश में था। मैं एक उदियमान पहाड़ के किनारे समतल भूमि का एक टुकड़ा देखा। पथरीली पहाड़ के ढलाई पर एक खाली स्थान था जो गुफा की मुँह की भांति अति प्राचीन दिख रहा था। हरी-भरी चौरस भूमि के उस खाली स्थान के सामने ही मैंने अपनी तम्बू लगाने का फैसला किया।
Lesson-11 A Shipwrecked Sailor Text
- I cut the wood I collected, into stakes. I drove them into the ground in a semi-circle around my tent. The stakes stood six inches apart from each other.
- I put the cables I had rescued from the ship around the stakes in the manner of a fence. I used a short ladder to go over the fence.
- Once in, I withdrew the ladder after me so that I was completely fortified against the world outside. Into this tent, I brought all my stores and provisions.
(पाठ)- 11 एक विनष्ट जहाज का नाविक Word-Notes (शब्दार्थ)
- Wood : लकड़ी |
- Stakes: खूँटी, खंभा ।
- Semi-Circle : अर्धवृत्त ।
- Fence : बेड़ा, घेरा ।
- Ladder: सीढ़ी।
- Completely : पूरी तरह
- Stores: असबाव, भंडार ।
(पाठ)- 11 एक विनष्ट जहाज का नाविक हिन्दी अनुवाद
जिन लकड़ियों का मैने संग्रह किया था उन्हें काट कर खंभा बनाया। उसे मैं अपनी तम्बू के चारों तरफ अर्धवृत्ताकार रूप में लगा दिया। खंभों को 6 इंच के अन्तर पर गाड़ दिया। जहाज से जो रस्सियाँ मिली थी उससे एक घेरा जैसे बना दिया। घेरे से निकलने के लिए एक छोटा सीढ़ी का व्यवहार किया। एक बार सामने से सीढ़ी को हटा लिया यह जानने के लिए मैं बाहरी दुनिया से पूरी तरह सुरक्षित हो गया हूँ। मैं तंबू के भीतर अपने सभी सामानों को भविष्य के लिए रख लिया ।
Lesson-11 A Shipwrecked Sailor Text
After I had been on the island for ten or twelve days, it occurred to me that I would lose the measure of time. This was because I had neither watched nor calendar.
To prevent this, I cut with my knife upon a large post on the date of my landing; I put a notch on my knife every day. After a long spell of rain, I saw some fair weather around 7th November.
I spent the next couple of days making small wooden boxes to keep my provisions dry from the rain.
(पाठ)- 11 एक विनष्ट जहाज का नाविक Word-Notes (शब्दार्थ)
- Occurred : घटित |
- Measure: परिमाप मात्रा
- Calender: दिनपंजिका ।
- Notch: दाग |
- Long : लंबा
- Couple: एकजोड़ा, युगल ।
- Spell: समय, काल ।
(पाठ)- 11 एक विनष्ट जहाज का नाविक हिन्दी अनुवाद
इस द्वीप में दस-बारह दिन व्यतीत करने के बाद मुझे याद आया कि समय का हिसाब-किताब रखना ही मैं भूल जाऊँगा । इसका कारण यह था कि मेरे पास घड़ी अथवा कैलेन्डर कुछ भी नहीं था।
इसका निवारण करने के लिए, मैं चाकू से एक बड़े खंभे पर इस द्वीप में आने की तारीख लिखा और प्रतिदिन व्यतीत होने के प्रति खंभे पर चाकू से निशान लगाता गया ।
लंबी अवधि से वारिश होने के बाद 7 नवम्बर को मौसम कुछ साफ दिखाई दिया। उसके बाद के कई दिनों तक मैं अपनी वस्तुओं को वारिश से बचाने और उसे सुखाये रखने के लिए छोटे-छोटे बक्से बनाने में व्यतीत किया।
Lesson-11 A Shipwrecked Sailor Text
Among the things I rescued from the ship, there was a small bag of corn meant for poultry feed. Most of it had been devoured by rats. I saw nothing but husks and dust in the bag.
I emptied the contents outside my wall. This was a little time before the great rains. A month later I discovered green stalks shooting out of the ground. I was astonished to discover it was perfect green barley. By the June of 1660, I had gained the security of food and shelter.
In this same month, I developed a high fever and lay weak and thirsty. I recovered around the 30th and gradually felt stronger than the day before.
(पाठ)- 11 एक विनष्ट जहाज का नाविक Word-Notes (शब्दार्थ)
- Corn : अनाज |
- Poultry: पालतू पक्षी |
- Husk : भूसा
- Content: वस्तु ।
- Astonished: विस्मित ।
- Discovered : आविष्कार किया था।
- Gradually: धीरे-धीरे
- Stalks : डंठल ।
(पाठ)- 11 एक विनष्ट जहाज का नाविक हिन्दी अनुवाद
जहाज से जिन वस्तुओं का संग्रह मैंने किया था उनमें पक्षियों के खाने की अनाज से भरा एक थाली भी था। उसका अधिकांश भाग चूहों ने खा लिया था। थाली में सिर्फ भूसा तथा धूल-कण को छोड़ कर कुछ नहीं देख पाया। दिवाल के बाहर मैंने उसे साफ कर खाली किया था। वह समय वर्षा ऋतु के आगमन के पहले का था। एक माह बाद मैंने वहाँ देखा कि जमीन से हरी-हरी पौधे निकले हैं।
मैं यह देखकर आश्चर्यचकित हुआ कि ये पौधे बिल्कुल बार्ली के पौधे थे । 1660 ई० के जून महीने तक मैं खाद्यान्न और निवास-स्थल के बारे में पूरी तरह निश्चित हो गया। ठीक इसी महीने में मैं तेज बुखार से पीड़ित हुआ तथा काफी कमजोर होकर बिस्तर पर लेटा रहा। 30 तारीख तक स्वस्थ हुआ और शारीरिक शक्ति वापस पाने लगा ।
Lesson-11 A Shipwrecked Sailor Text
On the 15th of July, I took a more particular survey of the island. Around two miles up, I found a brook with pleasant meadows by its bank, plain, smooth, and covered by grass. In a woody part, I found melons in great abundance and grape trees.
The grapes were ripe and rich. Further, into the land, I found a great number of cocoa, orange, and lemon trees. I carried a great parcel of fruit homeward and the journey took me three days.
(पाठ)- 11 एक विनष्ट जहाज का नाविक Word Notes (शब्दार्थ)
- Particular : विशेष |
- Survey: परीक्षा-निरीक्षा, जांच-पड़ताल
- Pleasant : सुन्दर, मनोरम |
- Meadow : बांगर, चारागाह |
- Woody: झाड़ियों से भरपूर |
- Abundance : पर्याप्त
- Parcel : पैकेट में भरकर कुछ भेजने की व्यवस्था करना |
- Homeward : घर की ओर ।
(पाठ)- 11 एक विनष्ट जहाज का नाविक हिन्दी अनुवाद छै
15 जुलाई को मैं द्वीप का पुनः एक बार विस्तृत परीक्षण निरीक्षण किया। प्रायः दो मील की दूरी पर मैं एक छोटी नदी देखा, जिसके तट पर एक चौरस और समतल मैदान था। एक झाड़ी की ओर नजर पड़ा जहाँ पर्याप्त मात्रा में तरबुज और अंगूर के पेड़ थे। अंगूरे पके और मीठे थे।
कुछ और अन्दर जाकर देखा जहाँ कोको, नारंगी तथा नींबू के कई पेड़ थे। फलों का एक बहुत बड़ा थैला घर की ओर लाने लगा और घर वापस आने में मुझे तीन दिन का समय लगा ।
Lesson-11 A Shipwrecked Sailor Text
I was tempted to transfer my habitation to this valley of fruits. I did not, because I still hoped to be rescued by some passing ship on the sea. I did not want to enclose myself in hills and woods. I stayed in view of the sea. Ten months had passed since I had set foot on this island.
(पाठ)- 11 एक विनष्ट जहाज का नाविक Word-Notes (शब्दार्थ)
- Tempted : आकृष्ट करना, प्रलुब्ध करना
- Transfer: एक स्थान से दूसरे स्थान पर जाना
- Valley: घाटी।
- Rescued : उद्धार किया था।
- Enclose: जकड़ लेना ।
(पाठ)- 11 एक विनष्ट जहाज का नाविक हिन्दी अनुवाद
फलों से भरी घाटी में मैं अपने निवास स्थल को स्थानान्तरित करने के लिए बहुत ही आकर्षित हुआ। किन्तु किया नहीं इस आशा में कि समुद्र में यातायात करनेवाली कोई जहाज मुझे यहाँ से निकाल कर ले जायेगा। मैं अपने आपको पहाड़ तथा जंगल में कैदी बनाकर रखना नहीं चाहता था। मैं बैठा हुआ सागर की ओर ही देखता रहा । इस द्वीप में जिस । में बैठा हुआ दिन से पाँव रखा है उस दिन से दस महीने बीत गये ।
Lesson-11 A Shipwrecked Sailor Text
Previously I had no lamp after dark. I collected a little tallow and a small clay dish. To this, I “added a wick. I had thus made myself a lamp.
I now began to seriously consider the circumstance I was reduced to. I decided to describe my state of affairs in writing. I began to keep a journal of every day’s employment. I could not include all particulars because gradually I ran out of ink.
I found by the notches cast on the post, it was September 30th again. I had spent three hundred and sixty-five days on this island.
(पाठ)- 11 एक विनष्ट जहाज का नाविक Word Notes (शब्दार्थ)
- Previously : पहले ।
- Clay Dish : मिट्टी की थाली ।
- Wick : वर्तिका, पलीता ।
- Lamp: वत्ती ।
- Seriously : गंभीरता से ।
- Circumstance: अवस्था, परिस्थिति।
- Journal: दिन पंजिका
- Employment : कार्य, रोजगार |
- Ran Out: खत्म हो गया था।
- Post: खूँटी, खंभा
- Spent: समय व्यतीत किया था।
(पाठ)- 11 एक विनष्ट जहाज का नाविक हिन्दी अनुवाद
अन्धकार को दूर करने के लिए मेरे पास कोई प्रदीप नहीं था। मैं एक छोटा मोमबत्ती और एक छोटी मिट्टी की थाली की व्यवस्था किया। इसके साथ मैं एक वर्तिका जोड़ दिया। इस तरह स्वयं ही एक प्रदीप का निर्माण किया ।
अब मैं गंभीरता से यही सोच रहा हूँ कि मैंने किस प्रकार परिस्थिति को संभाला है। मैने तय किया कि इन सभी घटनाओं को लिपिबद्ध करके रखूंगा। मैं अपने प्रतिदिन के कार्यों का रोजनामचा रखना आरंभ किया। सभी विवरणों को मैं नहीं लिख पाया क्योंकि मेरे पास की स्याही धीरे-धीरे खत्म हो रही थी।
खंभे पर लगे निशान को देखकर मैंने समझा कि 30 सितम्बर पुनः आ गया है। उसी द्वीप में मैं 365 दिन व्यतीत कर दिया।
(पाठ)- 11 एक विनष्ट जहाज का नाविक Word Nest (शब्द नीड़)
- Dismal: desolate (निर्जन, सुनसान, वेदनादायक )
- Devoured: ate all of something quickly (कोई भी चीज पूरी तरह शीघ्र ही खा लेना)
- Hammock: a kind of hanging bed generally imade of net (सामान्यत: जाल से निर्मित एक झूलता हुआ विछावन)
- Fortified: secured (सुरक्षित)
- Notch: mark (दाग, निशान)
- Tallow: animal fat used to make candles (मोमबत्ती बनाने के लिए जीवों का चर्बी)
(पाठ)- 11 एक विनष्ट जहाज का नाविक Textual Questions (पाठ्याधारित प्रश्न) Exercise (अभ्यास) – 1
Tick The Correct Answer From The Given Alternatives:
Question 1. Robinson Crusoe was shipwrecked in
- 1659
- 1559
- 1359
- 1959
Answer: 1659
Question 2. Robinson Crusoe used canvas to make a
- Bed
- Sail
- Tent
- Curtain
Answer: 3. Tent
Question 3. The distance between the stakes Robinson Crusoe drove into the ground was
- Five Inches
- Seven Inches
- Four Inches
- Six Inches
Answer: 4. Six Inches
Question 4. Crusoe saw some fair weather in the month of
- December
- November
- September
- October
Answer: 2. November
Question 5. The journey homeward with the fruit parcel took Crusoe
- Five Days
- Ten Days
- Three Days
- Four Days
Answer: 3. Three Days
(पाठ)- 11 एक विनष्ट जहाज का नाविक Exercise (अभ्यास) – 2
Answer The Following Questions Within Fifteen Words
Question 1. What name did Crusoe give to the dismal island?
Answer: Crusoe named the dismal island ‘the Island of Despair’ in which he got shelter after his shipwreck.
Question 2. Where did he pitch the tent?
Answer: He pitched his tent on the flat of green just before a hollow of a rising hill.
Question 3. How did Crusoe go over the fence?
Answer: Crusoe took the help of a short ladder in order to go over the fence.
Question 4. Why did he keep a journal?
Answer: He kept a journal to write down his everyday undertakings employment.
(पाठ)- 11 एक विनष्ट जहाज का नाविक Exercise (अभ्यास) – 3
Answer The Following Questions Within Twenty-Five Words:
Question 1. What were the items Robinson Crusoe collected from the wrecked ship?
Answer: From the wrecked ship Robinson Crusoe collected some wood, cable, string, nails, a knife, a gun, a hammock, canvas, some ink, paper, and some money.
Question 2. How did Crusoe keep track of the number of days he spent on the island?
Answer: To keep track of the number of days spent on the island Crusoe cut a notch every day upon a large post on the date of his landing with his knife.
Question 3. In what way did Crusoe make himself a lamp?
Answer: Collecting a little tallow, a small clay dish, and adding a wick to this, Crusoe prepared a lamp for his use at night in the tent.
Grammar in use:
(पाठ)- 11 एक विनष्ट जहाज का नाविक Exercise (अभ्यास) – 4
Underline The Adverbs And State Their Kinds :
Question 1. It is too hot today.
Answer: It is too hot today. [too-> adverb of quantity; today -> adverb of time]
Question 2. The girl seldom visits my house.
Answer: The girl seldom visits my house. [seldom-> adverb of frequency]
Question 3. He searched everywhere for the book.
Answer: He searched everywhere for the book. [everywhere -> adverb of place]
Question 4. The boy runs fast.
Answer: The boy runs fast. [fast-> adverb of manner]
(पाठ)- 11 एक विनष्ट जहाज का नाविक Exercise (अभ्यास) – 5
Underline The Clauses In The Following Sentences And State What Kind Of Clauses They Are:
Question 1. She asked me what my name was.
Answer: She asked me what my name was. [Nominal Clause]
Question 2. He is a friend who has always helped me.
Answer: He is a friend who has always helped me. [Adjective (Relative) Clause]
Question 3. Please enter the room when you are asked to.
Answer: Please enter the room when you are asked to. [Adverbial Clause]
Question 4. That he will win is known to us.
Answer: That he will win is known to us. [Nominal Clause]
(पाठ)- 11 एक विनष्ट जहाज का नाविक Exercise (अभ्यास) – 6
Identify The Following Sentences As Simple, Complex, And Compound:
Question 1. They predicted that it would rain.
Answer: Complex Sentence.
Question 2. The weather was fine, the children went out to play.
Answer: Simple Sentence.
Question 3. Ravi woke up early but he could not reach school on time.
Answer: Compound Sentence.
Question 4. After finishing his work, my father returned home. X3
Answer: Simple Sentence.
(पाठ)- 11 एक विनष्ट जहाज का नाविक Exercise (अभ्यास) – 7
Do as directed:
Question 1. Tatar hoped to do well in the examination. (change into a complex sentence)
Answer: Tatar hoped that he would do well in the examination.
Question 2. The Headmistress arrived and the meeting began. (change into a complex sentence)
Answer: When the headmistress arrived, the meeting began.
Question 3. Ayesha was surprised when she heard the news. (change into a simple sentence)
Answer: Ayesha was surprised to hear the news. Hearing the news, Ayesha was surprised.
Question 4. You must work hard to be successful in life. (change into a compound sentence).
Answer: You must work hard else you will be unsuccessful in life. You must work hard or, you will not succeed in life.
Composition:
(पाठ)- 11 एक विनष्ट जहाज का नाविक Exercise (अभ्यास) – 8
Question You had been ill for three days. Write a letter to the Headmaster/Headmistress of your school seeking a leave of absence for those days.
Answer:
To
The Headmaster,
Navin Vidyamandir,
Howrah Sir,
Subject: Leave of absence
I, being a student of Class-IX, Sec.- C, Roll no. 34 of your school, beg to bring to your kind notice that I absented myself from school from 16th to 18th August 2014 on account of my fever accompanied by a headache.
I shall, therefore, be grateful to you if you compassionately grant me a leave of absence for the above-mentioned days. A xerox of a medical certificate has been annexed herewith.
Thank you,
August 19, 2014
Enclo.
As stated above.
Yours obediently,
Preeti Mitral
(पाठ)- 11 एक विनष्ट जहाज का नाविक Exercise (अभ्यास) – 9
Question You want to visit a tourist spot during the Puja vacation. Write a letter within 100 words to the manager of a hotel enquiring about the availability of rooms, the cost involved and sites to be seen.
Answer:
To
15 September 2014
The Manager,
Delux Hotel,
Hill curt Road, Siliguri
West Bengal
Sir,
I write you this letter intending to reserve two rooms for 5 nights. With my parents, I shall arrive at your hotel during the puja vacation, most probably on 23rd October 2014, and stay up until 27 October 2014.
But before making the reservation I hold some queries to be answered and replied to through email ([email protected]) at an early date. The queries are given below:
- Are two rooms available during the puja vacation, especially within the tentative dates of our arrival?
- How much are the charges for two rooms for 5 nights?
- Is VAT included in the price?
- Is there any rebate for the puja vacation?
- Mention the sites to be visited.
- I am looking forward to your reply.
Thanking you,
Station Road,
Yours faithfully,
Prayag Majhi
Belur Howrah.
Lesson-11 A Shipwrecked Sailor Additional Textual Question & Answers
Tick The Correct Answer From The Given Alternatives:
Question 1. The island was called by Crusoe a land of
- Hope
- Frustration
- Monotony
- Anguish
Answer: 2. Monotony
Question 2. The narrator drove the stakes into the ground in a
- Circle
- Semi-circle
- Square
- Rectangle
Answer: 2. Semi-circle
Question 3. The island was
- Quite habitable
- Moderately habitable
- Uninhabitable
- Very thinly populated
Answer: 3. Uninhabitable
Question 4. Crusoe developed a high fever in the month of
- June
- October
- September
- November
Answer: 1. June
Question 5. The narrator was able to collect
- Some food
- Some cable
- Some string
- All three
Answer: 4. All three
Question 6. To prepare a lamp, robinson crusoe used
- Oil
- Kerosine
- Candlestick
- Animal fat
Answer: 4. Animal fat
Question 7. Crusoe still hoped to get rescued by some
- Tribals
- Sailors
- Policemen
- Officers
Answer: 2. Sailors
Question 8. On the side of a rising hill, he found a little –
- Cottage
- Cave
- Plain
- Island
Answer: 3. Plain
Question 9. Crusoe marked the date of his landing upon a post with –
- A knife
- A sword
- A pen knife
- Any sharp tool
Answer: 1. A knife
Question 10. After 7th November he spent some days making –
- Hats
- Paper baskets
- Wooden boxes
- Flower vase
Answer: 3. Wooden boxes
Question 11. Most of the corn was eaten by –
- Insects
- Rats
- Ants
- Crusoe himself
Answer: 2. Rats
Question 11. The narrator started making small wooden boxes to keep the provisions
- Healthy
- Wholesome
- Wet
- Dry
Answer: 4. Dry
Question 12. Crusoe pitched his tent
- Beside the tree
- Behind a hollow
- On the top of a hill
- On the flat green
Answer: 4. On the flat green
Question 13. Crusoe cut the wood he collected
- Into stakes
- Into a fence
- Into a plow
- Into a bundle
Answer: 1. Into stakes
Question 14. Crusoe used a short ladder
- To climb upon a tree
- To climb on trees
- To climb on his roof
- To go over the fence
Answer: 4. To go over the fence
Question 15. Crusoe kept all his stores and provisions
- In the tent
- In a cave
- On a big rock
- On the tree
Answer: 1. In the tent
Question 16. Crusoe marked the date of his landing upon a post with
- A knife
- In a cave
- A pen-knife
- On the tree
Answer: 1. A knife
Question 17. The narrator saw some fair weather in the month of
- December
- November
- October
- September
Answer: 2. November
Lesson-11 A Shipwrecked Sailor Answer The Following Questions Within Fifteen Words
Question 1. Where did Robinson keep his stores and provisions?
Answer: Robinson kept his stores and provisions in small wooden boxes.
Question 2. What did the narrator put around the stakes to make a strong fence?
Answer: The narrator put cables around the stakes to make a strong fence.
Question 3. What did the shape of the fence look like?
Answer: The shape of the fence looked like a semi-circle.
Question 4. Why did Crusoe swim to the wreck?
Answer: Crusoe swam to the wreck to rescue some food and other provisions for survival.
Question 5. What did Crusoe collect from the valley?
Answer: From the valley Crusoe collected different kinds of fruits, like melons, grapes,
oranges, etc.
Question 6. What did Crusoe see in his bag?
Answer: In his bag, Crusoe saw only husks and dust.
Lesson-11 A Shipwrecked Sailor Answer The Following Questions Within Twenty-Five Words
Question 1. How did the author use the stakes he made to fence his tent?
Answer: The author drove the stakes into the ground in a semi-circle around his tent for fencing.
Question 2. Describe how Crusoe, after being shipwrecked, found himself on a dismal island.
Answer: With the shipwreck, the rest of the people of Crusoe’s ship company drowned. He himself was almost dead. But somehow he came to the shore of a dismal island.
Question 3. What happened to him on the first night?
Answer: He had no knowledge about that unknown island. So when night fell, he slept on a tree for fear of wild creatures. It also rained all night.
Question 4. Why did Crusoe want to stay in view of the sea?
Answer: Crusoe wanted to stay in view of the sea because he still hoped to be rescued by some passing ship on the sea.