WBBSE Solutions For Class 9 English Bliss Lesson (पाठ) – 4 A Day In The Zoo चिडियाखाना में एक दिन

Lesson (पाठ) – 4 A Day In The Zoo चिडियाखाना में एक दिन

About the author- Gerald Durrell

The author of the lesson, Gerald Durrell was born in Jamshedpur, India on 7th January 1925. His parents were Lawrence Samuel and Louisa Florence Durrell.

His father was an engineer. When his father died in 1928, his mother was left to raise four children on her own. In the same year, they came to England. But they were not happy there. So they moved to Corfu in Greece in 1935.

Then Gerald was 10 years old. They stayed there until the outbreak of World War II in 1939 and in the same year his family returned to England.

Read and Learn More WBBSE Solutions for Class 9 English Bliss

Then Gerald took a job in a local pet shop. After the Second World War, he got a job as a student keeper at the Whipsnade Zoological Society Park in Bedfordshire.

In 1947 he began organizing his own animal-collecting expeditions. He made a trip to Cameroon in West Africa with the Zoologist, John Yealland, and collected small to medium-sized animals.

In 1951 Durrell married Jacquie Sonia Rasen. The very next year he made a trip to Paraguay and Argentina. In 1959 Durrell realized his lifelong dream when he set up the Jersey Zoological Park. A few years later the Jersey Wildlife Preservation Trust was set up to run the zoo.

Just after Gerald’s divorce from Jacquie Sonia Rasen in 1979, he met a young American Zoologist by the name of Lee Mc George. Durrell and Lee got married soon afterward.

Durrell remained with Lee until his death. Durrell and Lee starred in a number of television series, including ‘Ark on the Move’, ‘The Amateur Naturalist’ and ‘Durrell in Russia.’

He was awarded the OBE (Order of the British Empire) in 1982. his 60s. He died of cancer of the liver on 30th January 1995. During his lifetime he had written about 37 books.

Most of his books are almost autobiographical. In those books, he describes his life and adventure in remote places of the world. Of the books about animal collecting, one of the best is probably ‘The Bafut Beagles’.

‘My Family and Other Animals’, ‘Birds, Beasts and Relatives’ and ‘The Garden of Gods’ record his upbringing in a highly talented family.

His book, ‘Beasts in my Belfry’ describes his experience at Whipsnade. Some of his well-known books are ‘Look at Zoos’, ‘Island Zoo’, ‘Menagerie Manor’, ‘Two in the Bush’, etc.

(पाठ)- 4 चिडियाखाना में एक दिन लेखक परिचय

इस पाठ के लेखक, जेराल्ड डारेल का जन्म 1925 ई० के 7 जनवरी को भारतवर्ष के जमशेदपुर में हुआ था। इनके माता-पिता यथाक्रम लारेंस सैमुअल एवं लूइसा फ्लोरेंस डारेल थे। इनके पिता इंजीनियर थे। 1928 ई० में जब इनके पिता का देहांत हुआ, तब इनकी माँ अपने बल-बूते पर चार शिशु सन्तानों की परवरिश करने की भार उठायी। इसी वर्ष

39 ये लोग इंगलैण्ड चले आये । किन्तु वहाँ वे खुश नहीं थे । अतएव, 1935 ई० में ये लोग ग्रीक के कर्पू चले गये । उस समय जेराल्ड की उम्र मात्र 10 वर्ष था।
1939 ई० में द्वितीय विश्व युद्ध के आरंभ होने के पहले तक ये लोग वहीं थे और उसी वर्ष सपरिवार इंगलैंड वापस आ गये। उस समय जेराल्ड एक स्थानीय पालतू जन्तुओं के। दुकान में काम करने लगे।

द्वितीय विश्वयुद्ध की समाप्ति के बाद बेडफोर्डशायर के हुइपसनेड जिओलोजिकल सोसाइटी पार्क में एक शिक्षार्थी तत्वावधायक के रूप में कार्य करना आरंभ किये। 1947 ई० में ये जीव-जन्तुओं का संग्रह करना आरंभ किये।

वे एक विख्यात प्राणी विशारद जॉन इयेलैंड के साथ पश्चिम अफ्रीका के कैमरून की यात्रा कर छोटे एवं मझले आकार के कुछ जीव-जन्तुओं का संग्रह किये। 1951 ई० में ये जैकी सोनिया रसेन के साथ विवाह किये और उसी वर्ष पारागुवे एवं अर्जेन्टिना की सफर किये।

1959 ई० में डारेल के लंबे जीवन का स्वप्न सार्थक हुआ जब वे जार्सी जिओलॉजिकल पार्क की स्थापना किये । कुछ वर्षों के बाद चिड़ियाखाने की देखरेख करने के लिए जार्सी वाईल्ड लाईफ प्रिजरवेशन ट्रस्ट की स्थापना हुई ।

1979 ई० में जैकी सोनिया रसेन के साथ इनका विवाह विच्छेद होने के ठीक बाद ही उनकी मुलाकात एक प्राणी विशारद अमेरिकी युवती, ली मैक जॉर्ज से हुई और अति शीघ्र ही ये दोनों वैवाहिक बन्धन में आबद्ध हुए।

जीवन के अन्तिम क्षण तक डाल ली के साथ ही थे। ‘आर्क ऑन द मूव’, ‘द अमेचर नैचरलिस्ट’ एवं ‘डारेल इन रसिया’ समेत और भी कई दूरदर्शन धारावाहिकों में डारेल एवं ली को मुख्य भूमिकाओं में देखा गया था।

1928 ई० में इन्हें ‘ऑर्डर ऑफ दि ब्रिटिश अंम्पायर के सम्मान से विभूषित किया गया । जब उनकी आयु लगभग 60 वर्ष की थी तब उनका स्वास्थ्य गिरना आरंभ हो गया। लिवर कैंसर से आक्रांत डारेल का देहांत 1995 ई० के 15 जनवरी को हो गया ।

अपने जीवन काल के दौरान वे लगभग 37 ग्रंथों की रचना किये। उनमें से अधिकांश आत्मकथात्मक हैं। इन सभी रचनाओं में वे अपने जीवन और विश्व के दूर-दूरान्तर की यात्राओं का वर्णन किये हैं। जीव-जन्तुओं के संग्रह संबंधित रचनाओं में प्रमुख रचना संभवत: ‘द विफाट विगलस’ है।

‘माई फैमिली एण्ड अदर एनिमल्स’, ‘वर्डस्, विस्टस् एण्ड एनिमल्स’ एवं ‘द गार्डेन आफ गॉड्स’ में एक अति मेधावी परवार के बड़ा होने की कहानी लिपिबद्ध है। उनकी रचना ‘विस्टस् इन वेलफ्राई’ में ह्विपसनेडे की उनकी तजुर्बे का वर्णन किया गया है। उनकी अति परिचित पुस्तकों में ‘लूक एट जू’, ‘इजलैंड जू’, ‘मिनेज्यारी मैनर’, ‘टू इन द वुश’ आदि उल्लेखनीय हैं ।

Lesson-4 A Day In The Zoo Introduction

Gerald Durrell was an entertaining writer. He was an English Zoo Keeper. He had a unique knack for story-telling. He has written a number of stories about the animals in the Zoo.

His book, ‘Menagerie Manor’ revealed his dream of setting up his own zoo. He founded his own private zoo on the English Channel island of Jersey.

Durrell made many trips to all parts of the world. He wanted to collect a wide variety of animals for the Zoo. He had always found it difficult to part with the animals he loved. He proved to be a very good caretaker of all the animals.

Durrell spent his time, studying wildlife. He narrated his experience in ‘My Family and Other Animals’, ‘Birds, Beasts, and relatives’ and ‘The Garden of the Gods.

In his story, ‘Beasts in My Belfry’ he gave an account of his experience at Whipsnade Park in England. Unlike most other stories the present story, ‘A Day in the Zoo’ is an excerpt from ‘Menagerie Manor’.

According to Durrell the public always comes second to the animals. They are, according to Durrell, a necessary evil.
He takes the reader through an average day at the zoo. He recounts how he has got good support from the zoo staff. The present extract reveals the experience of the zoo workers and the playful activity of birds and animals.

(पाठ)- 4 चिडियाखाना में एक दिन भूमिका

जेराल्ड डारेल एक बहुत ही मनमोहक लेखक थे। वे एक अंग्रेजी चिड़ियाखाना के रखवाला (देखरेख करने वाले) थे। कहानी की रचना में वे बहुत ही निपुण थे। चिड़ियाखाना के जीव-जन्तुओं के उपर उनकी कई रचनायें हैं। ‘मिनेजरी मैनर’ पुस्तक में उनकी अपनी चिड़ियाखाना की स्थापना का स्वप्न प्रस्फुटित हुआ है।

इंगलिश चैनल की जर्सी द्वीप में वे अपनी चिडियाखाना भी स्थापना किये थे। डारेल ने विश्व के विभिन्न भागों का कई बार भ्रमण किया था । चिडियाखाना के लिए विभिन्न प्रकार के जीव-जन्तुओं का संग्रह करने के लिए उन्होंने अभियान चलाया था।

अपने प्रिय जन्तुओं से पृथक होना उनके लिए बहुत ही कठिन विषय था। सभी प्रकार के जीव-जन्तुओं के सफल तत्वावधायक के रूप में वे अपने आप को प्रमाणित किया था।

जंगली जीवों के प्रति लगाव रखकर ही डारेल ने अपना जीवन व्यतीत किया। ‘माई फैमिली एण्ड अदर एनिमल्स’, ‘वर्डस, वीस्टस् एण्ड रिलेटिव्स’ एवं ‘द गार्डेन ऑफ द गॉडस्’ में उन्हेंने अपने तजुर्बे का वर्णन किया है। अपनी रचना ‘वीस्ट इन वेलफाई’ कहानी में वे इंगलैंड की लिपसनेड पार्क की अपनी तजुर्बे का वर्णन किये हैं।

अन्य अधिकांश कहानियों की भांति न होते हुए भी प्रस्तुत कहानी ‘ए डे इन द जू’, ‘मिनेजरी मैनर’ से लिया गया एक अंश है। डारेल के कथनानुसार आम जनता सदैव ही जीव-जन्तुओं से द्वितीय स्थान पर या निम्न श्रेणी का है। डारेल की धारणा है कि जीवन-यापन में अपरिहार्य होते हुए भी वे अशुभ हैं।

चिड़ियाखाना में एक सामान्य औसत दिन के साथ वे पाठकों का परिचय कराते हैं। चिड़ियाखाना के कर्मचारियों से उन्हें किस प्रकार का समर्थन मिला है उसका वर्णन भी उन्होंने किया है । प्रस्तुत उदधृत अंश में चिड़ियाखाना के कर्मचारियों के तजुर्बे तथा पक्षी एवं जीव-जन्तुओं की क्रियायें आदि हुई हैं।

Lesson-4 A Day In The Zoo Summary

The owner of a zoo freely looks at the animals. But the differs from a visitor. He is always on duty inside the zoo. The zoo day begins with the notes of robin and thrush, followed by the cries of touracos, a blackbird, and the dance of the peacock.

At 8 O’clock the zoo staff arrives with brooms and buckets. The monkeys, mammals, gorillas, and apes are excited at the start of a new day. Stephen, Mike, and Jeremy are all very active in cleaning the cage. The parrots and parakeets, mongooses, and the armadillo are seen in different postures inside the cages. One can hear the shrill Cry of the touracos from the big cage.

In the reptile house, the snakes are quiet. Frogs croak. Lizards lie still. At 10 O’clock visitors pour into the zoo. They behave rudely with the animals. As the evening sets in, the robin stops singing. Shadows thicken over the zoo. The chimpanzees start falling out among themselves. The lions cough. The moon is seen in the sky. Soon the day will break in with the chorus of the birds.

(पाठ)- 4 चिडियाखाना में एक दिन सारांश

चिडियाखाना का मालिक अपनी इच्छानुसार जीव-जन्तुओं को देख सकता है । किन्तु वह एक दार्शनिक व्यक्ति से अलग होता है । चिड़ियाखाने के भीतर वह सर्वदा कर्तव्यपरायण रहता है।

रबिन एवं ग्रास की पतली आवाजों के बाद टूयरकश और काले पक्षियों के कंठस्वर के साथ ही मयूर की नाच से चिड़ियाखाने का दिन आरंभ होता है। 8 बजे के करीब चिड़ियाखाना के कर्मचारीवृन्द बस और बालटी लेकर उपस्थित होते हैं।

बन्दर, स्तनपायी जीव गेरील्ला तथा 41 पूँछहीन बन्दरें नव-दिवस के आरंभ में चंचल हो जाते हैं। स्टीफेन, माईक और जेरे भी सभी मिलकर पिंजरे को साफ- सुथरा करने में लग जाते हैं। तोता तथा लंबी पूँछधारी छोटे-छोटे सूगा पक्षी, नेवला तथा आर्माडिलो को पिंजरे के भीतर विभिन्न भंगिमाओं में देखा जाता है।

बड़े पिंजरे के भीतर से टूयरकश की तेज आवाज किसी के कानों में गूंजती है । सरीसृप जाति के जीव एवं सर्पे अपने पिंजरानुमा घर में शांत पड़े रहते हैं। मेढक पुकारने लगता है । छिपकलियाँ चुपचाप पड़ी रहती हैं। चिड़ियाखाना में 10 बजे के करीब दर्शनार्थियों का भीड़ उमड़ने लगता है। वे जीव-जन्तुओं के साथ अभद्र आचरण किया करते हैं।

शाम होते ही रबिन गीत गाना बन्द कर देती है। चिडियाखाने में अंधकार घनी हो जाती है। शिपंजियाँ अपनों में एक-दूसरे पर उछलने-कूदने लगते हैं। सिंह खाँसता है। आकाश में चाँद चमकने लगता है। पक्षियों के समवेत संगीत (कोरस) के माध्यम से एक और नये दिवस के आगमन की प्रतीक्षा रहती है।

Lesson-4 A Day In The Zoo Text

It is one thing to visit a zoo as an ordinary member of the public. It is quite another thing to own a zoo and live in it. It certainly enables you to rush out at any hour of the day or night to observe the animals. It also means you are on duty twenty-four hours a day.

The average zoo day begins just before dawn. The sky will be slightly tinged with yellow when you are awakened by the birdsong. You can hear a robin singing. You hear the rich, fruity, slightly hoarse cries of the touracos and a joyful blackbird.

As the last of his song dies, the white-headed thrush bursts into an excited cry. Looking out into the courtyard, on the velvet green lawns you can see an earnest group of peahens searching the dewy grass. A male peahen is dancing, his burnished tail raised like a fountain in the sunlight.

At eight o’clock the zoo staff arrives. You can hear them shout greetings to each other. Sounds made by their buckets and brushes are heard. You go out into the cool fresh morning to see if all is right with the zoo.

(पाठ)- 4 चिडियाखाना में एक दिन Word-Notes (शब्दार्थ)

  1. Certainly : निश्चित ।
  2. Enable : सक्षम ।
  3. Rush: दौड़ते हुए जाना ।
  4. Observe : पर्यवेक्षण |
  5. Duty : कर्तव्य I
  6. Average : औसत |
  7. Dawn : उषाकाल, प्रभात ।
  8. Slightly: मामूली ।
  9. Tinged: रंजित ।
  10. Awakened : जाग उठना
  11. Blackbird : कोयल की भांति एक पक्षी ।
  12. Thrush: एक विशेष प्रकार का गायक पक्षी
  13. Bursts: भड़क उठना ।
  14. Courtyard: दहलीज Lawns उद्यान
  15. Earnest: उत्सुक, व्यग्र
  16. Peahens: मयूर ।
  17. Dewy: शिशिर भींजा ।
  18. Burnished: चकचक Tail पूँछ
  19. Raised: उत्तोलित |
  20. Fountain: झर्ना ।
  21. Greetings: अभिवादन ।
  22. Buckets: बाल्टी ।

(पाठ)- 4 चिडियाखाना में एक दिन हिन्दी अनुवाद

आम लोगों की भांति किसी चिड़ियाखाना में घूमने जाना एक अलग बात है, किन्तु अपना एक चिड़ियाखाना होना और वहाँ निवास करना कुछ और ही बात है। ऐसे में दिन हो या रात तुम किसी समय किसी भी जन्तु जानवर को देख सकते हो। इसका अर्थ यही है कि तुम दिन-रात के चौबीस घंटे ही कार्य में हो ।

चिड़ियाखाना में औसतन दिन का आरंभ सुबह होने के पहले ही हो जाता है। आकाश थोड़ा भी पीलापन लेते ही तुम पक्षियों के गाने से जाग जाते हो। तुम रबिन पक्षी की गीत सुन सकोगे। तुम सुन सकोगे टौराकस पक्षी की तेज, नरम, सामान्य कर्कश शब्द और एक आनन्ददायक गायक पक्षी की गीत । जैसे ही उसकी गीत समाप्त होगा, सफेद सिर वाली

गायक पक्षी उत्तेजित हो चिल्लाने लगेगी। बाहर बरामदे की ओर ध्यान लगाकर तुम देखोगे कि भेलवेट जैसी हरी बगीचे में एक चंचल मयूर की झुंड शिशिर से भींगी घासें तलाश रही है। एक मोर सूर्यलोक में अपनी चमकती पूँछ को झरना जैसी उठाये नाच रही है।

आठ बजे के करीब चिड़ियाखाना के कर्मचारीवृन्द उपस्थित होने लगते हैं। तुम सुन सकोगे कि वे एक-दूसरे को स्वागत अभिवादन कर रहे हैं। उनके हाथों की बालटी और झाड़ू के शब्द सुनायी देता है। यह देखने के लिए कि चिड़ियाखाना का सब कुछ ठीक-ठाक है या नहीं तुम सुबह ही बाहर निकलोगे ।

Lesson-4 A Day In The Zoo Text

The monkeys and other mammals live in the long, two-storied granite house. Here you find a lot of activity. The gorillas have been let out of their cages while the cages are cleaned. They gallop about on the floor with the high spirits of children just out of school.

They try to wrench the electric heaters from their sockets or break the fluorescent lights. Stephen, broom in hand, stands guard over the apes.

Inside the gorilla’s cages Mike, plump and ever-smiling, is busy along with Jeremy. They sweep up the mess on the floor and scatter fresh white sawdust.

Everything, they assure you, is all right. All the animals, excited and eager at the start of a new day, bustle about the cages. Etam, the black Celebes ape; clings to the wire, baring his teeth at you in greeting.

Lesson-4 A Day In The Zoo Word-Notes (शब्दार्थ)

  1. Mammals: स्तनपायी
  2. Two-Storied: दो मंजिला
  3. Granite: एक प्रकार काला पत्थर ।
  4. Activity : क्रियाकलाप |
  5. Gallop: उछल उछल कर दौड़ना ।
  6. Heater : गर्म करने का यंत्र |
  7. Socket: जिस गडढे में कुछ दुकाया जाता है, बिजली की तार का संयोग स्थल ।
  8. Apes: वनमानुष ।
  9. Plump : स्थूल, गोलमटोल
  10. Sweep : झाडू देना |
  11. Mess : कूड़ा-कर्कट ।
  12. Scatter: बिखरा ।
  13. Sawdust : काठ की भूसी ।
  14. Assure : निश्चित |
  15. Eager : उत्सुक
  16. Bustel : व्यस्तता ।
  17. Clings : जकड़ा हुआ।
  18. Baring : निकाल कर रखना।

(पाठ)- 4 चिडियाखाना में एक दिन हिन्दी अनुवाद

बन्दर एवं अन्य स्तनपायी जीवें रहते हैं लंबी, दो मंजिला काले पत्थर के घरों में । यहाँ तुम बहुत सारी क्रियाओं को देखोगे । जब पिंजरे साफ किये जाते हैं तब गेरिल्लाओं को पिंजरे से बाहर निकाला जाता है।

स्कूल से अभी-अभी आनेवाले बच्चों की भांति वे जमीन पर उछल-कूद मचाते हैं। वे इलेक्ट्रिक हीटर की तारों को घुमाकर निकालना चाहते हैं या उज्वल रंगीन प्रकाशों को तोड़ने की प्रयास करते हैं।

स्टीफेन हाथ में झाडु लेकर खड़े हो वनमानुषों का पहरा करता है । गेरिल्ला के पिंजरे के अन्दर नस्तानाबूत और सदैव हँसमुख माईक जेरिमा के साथ व्यस्त दिखता है। वे फर्श की कूड़े-कर्कट को साफ कर काठ की नई सादा भूसी छिड़क देते हैं। वही तुम्हें निश्चित करेगा कि सब कुछ ठीक-ठाक है।

नये दिवस के आरंभ में सभी जीव-जन्तुएँ उत्तेजित और उत्फुल्ल रहते हैं और पिंजरे में चंचलता बढ़ जाती है। काला सेलेबेस वनमानुष उसमें अटका हुआ तुम्हें अभिवादन करने के लिए दाँत निकाले रहता है।

Lesson-4 A Day In The Zoo Text

Upstairs in the house, the parrots and parakeets salute you with a cacophony of sounds. Suku, the grey parrot cries, “I’m a very fine bird.” A host of quick-footed, bright-eyed mongooses patter busily around their cages. The hairy armadillo lies on its back, paws, and nose twitching.

You pass slowly down the house to the big cage at the end where the touracos now live. The male, Peety, I had reared while in West Africa. He peers at you from one of the higher perches. Then, if you call him, he will fly down and land on a perch nearest to you. Then he will throw back his head and. give a husky cry,

“Caroo…. Caroo…. caroo…. coo…. coo… coo….”

Lesson-4 A Day In The Zoo Word-Notes (शब्दार्थ)

  1. Parrots: तोता ।
  2. Parakeet : छोटा तोता (सूगा) ।
  3. Salute: अभिवादन करना ।
  4. Mongooses: नेवला ।
  5. Paws: जन्तु के पंजे |
  6. Hairy: रोयेदार
  7. Twitching: निकाल फेंकना ।
  8. Reared: पालन-पोषण करना।
  9. Peers : झाँकना |
  10. Perches: अड्डा |
  11. Husky: फटा हुआ स्वर ।

(पाठ)- 4 चिडियाखाना में एक दिन हिन्दी अनुवाद

घर के ऊपरी तल्ले पर तोता और सूगे मिलकर एक कर्कश शब्द के माध्यम से तुम्हें अभिवादन करेगा। सूकू नाम की धूसर रंग की तोता चिल्लाकर तुमसे कहेगा, “मैं बहुत ही सुन्दर पक्षी हूँ।” एक झुंड सफेद आँखोंवाली नेवले इधर-उधर दौड़ते-फिरते हैं और कुछ अपनी पिंजरे में गुर- गुर करता घूमते हैं।

रोयें से भरपूर आर्माडिलोटा अपनी पंजों एवं नखों को उठाये पीठ के सहारे सोया रहता है। तुम धीरे-धीरे घर से निकलकर अन्तिम बड़े पिंजरे के समीप जाओगे जहाँ अभी टौराकोज रहता है। पीटी नाम के इस नर टौराकोज को मैं पश्चिम अफ्रीका में रहते समय पाला था। वह तुम्हारी ओर झाँकेगा एक ऊँची टिकने से। उसके बाद तुम यदि उसे बुलाते हो तो उड़कर नीचे आयगा और एक दूसरे टिकने पर जाकर बैठेगा और अपना सिर निकाल कर टूटे हुए स्वर में कहेगा, “क्यारू,
क्यारू…..
क्यारू…..
कू… कू… कू… ।”

Lesson-4 A Day In The Zoo Text How

You come out of the birdhouse, then walk to the reptile house. Here, in a pleasant temperature of eighty degrees, the reptiles doze. Snakes regard you calmly with lidless eyes. Frogs make gulping sounds; lizards lie draped over rocks and tree trunks.

At ten o’clock the zoo gates open and the first rush of visitors arrives. As they come flooding into the grounds, everyone has to be alert. This is not to ensure that the animals do not hurt the people, but to make sure that the people do not hurt the animals.

If an animal is asleep, they want to throw stones at it or prod it with sticks to make it move. We have found visitors trying to give the chimpanzees lighted cigarettes and razor blades. The uncivilized behavior of some human beings in a zoo has to be seen to be believed.

Lesson-4 A Day In The Zoo Word-Notes (शब्दार्थ)

  1. Reptile : रेंगनेवाला जन्तु / सरीसृप ।
  2. Pleasant : आरामदायक
  3. Doze : झपकी/तंद्रा
  4. Regard : मनयोग देना ।
  5. Calmly : शांति से
  6. Lidless : ढक्कन के बगैर ।
  7. Gulping : निगल जाना।
  8. Lizards : गिरगिट (छिपकली)।
  9. Draped : कपड़े से ढंकना ।
  10. Trunks: पेड़ का छाल।
  11. Alert : सावधान
  12. Ensure : निश्चित करना ।
  13. Hurt : चोट पहुँचाना।
  14. Asleep : नीद में
  15. Sticks: लकड़ी, छोटा लाठी ।
  16. Uncivilized : असभ्य ।

(पाठ)- 4 चिडियाखाना में एक दिन हिन्दी अनुवाद

पक्षियों के पिंजरे से निकल कर तुम सरीसृप (रेंगनेवाले जन्तु) के घरों की ओर आगे बढ़ो। यहाँ अस्सी डिग्री जैसी एक आरामदायक तापमान में सरीसृप लेटे रहते हैं। साँप शांतिपूर्वक अपलक तुम्हें टकटकी लगाये देखेंगे। मेढकें गुरगुराते हैं और छिपकलियाँ पत्थर एवं पेड़ों से चिपककर सोये रहते हैं।

चिड़ियाखाने की द्वार दस बजे खुल जाया करती है तथा दर्शकों के झुंड प्रवेश करने लगते हैं। जब वे सभी अन्दर आ जाते हैं तो देखरेख करनेवाले कर्मचारियों को सतर्क रहना पड़ता है यह देखने के लिए नहीं कि जीव-जन्तुएँ किसी व्यक्ति को चोट पहुँचावे, बल्कि यह देखने के लिए कि कोई व्यक्ति किसी जीव-जन्तु को चोट न पहुँचावे।

जब कोई जन्तु सोया रहता है तो कोई-कोई उस पर पत्थर या रोड़ा फेंकना चाहते हैं अथवा किसी लकड़ी या काठ से उसे तंग करना चाहते हैं।

हमलोग देखते हैं कि कुछ लोग शिपांजियों को जलता हुआ सिगरेट एवं रोयें काटने के लिए ब्लेड देते हैं। चिडियाखाना में कुछ व्यक्तियों का अभद्र आचरण देखा जाता है और विश्वास किया जाता है।

Lesson-4 A Day In The Zoo Text

Towards evening the visiting crowd thins out. The slanting rays of the sunlight are the cage where the crowned pigeons live. As the light fades, the robin ceases to sing and flies off to roost in the mimosa tree.

The white-faced owls that have spent all day pretending to be grey tree stumps, now open large golden eyes. Shadows are creeping over the flower beds and rockery. There is a sudden chorus from the chimpanzee’s bedroom. You know they are quarreling over who should have the straw.

As you lie in bed, you watch through the window the moon separating itself from the shadow of the trees. You hear the lion cough. Soon it will be dawn and the chorus of birds will take over; the cold morning air will ring with song.

Lesson-4 A Day In The Zoo Word Notes (शब्दार्थ)

  1. Thins: पतला, यहाँ घटना
  2. Slanting: तिर्यक |
  3. Rays: रश्मि
  4. Crowned: मुकुटधारी
  5. Fades: धुँधला I
  6. Ceases : रुकना ।
  7. Roost : पक्षियों का बसेरा
  8. Mimosa : लज्जावती ।
  9. Pretending: बहाना बनाना ।
  10. Creeping : सीने के सहारे चलना, यहाँ धीरे-धीरे बढ़ना ।
  11. Chorus: समवेत संगीत ।
  12. Quarrelling: झगड़ा करना
  13. Straw : भूसा, पुआल ।
  14. Seperating: पृथक करना
  15. Cough: खाँसी ।

(पाठ)- 4 चिडियाखाना में एक दिन हिन्दी अनुवाद

शाम होते ही दर्शकों की संख्या घटने लगती है। सूर्य की तिरछी किरणें खंभे पर पड़ी कबूतरों के पिंजरे को प्रकाशित करती हैं। रोशनी घटते ही रबिन पक्षी गीत गाना बन्द कर देती है तथा मिमोसा (लज्जावती) पेड़ के टहनी पर जाकर बैठती है।

सफेद मुँहवाली उल्लू जो दिनभर धूसर पेड़ की डाल जैसी बनी रहती है, अब वह बड़ी-बड़ी दोनों सुनहरी आँखें खोलती है । छाया क्रमशः फूल के बगान और पत्थरों पर फैल जाता है।

अकस्मात शिपंजी के घर से समवेत आवाज सुनाई देता है । तुम्हें समझ लेना होगा कि उनमें से कौन, किस पुआल पर सोयेगा, इसके लिए आपस में झगड़ते हैं । 45 बिस्तर पर लेटे, तुम खिड़की से देखो कि पेड़ की छाया से चाँद अपने आपको अलग कर लेता है। तुम्हें सिंह की खाँसी सुनायी देगा। शीघ्र ही सुबह हो जायगा और पक्षियों के शोरगुल सुनायी देने लगेगा साथ ही सुबह की शीतल वायु में संगीत गुनगुनाने लगेगा।

Lesson-4 A Day In The Zoo Word Nest (शब्द नीड़)

Hoarse – Rough-sounding
Turacos- A species of bird originally from southern Africa (दक्षिण अफ्रीका की एक पक्षी प्रजाति) ।
Wrench – To twist something with force (किसी वस्तु को जोड़ से घुमाना)
Fluorescent- Producing bright light (प्रकाश को चमकीला बनाना) ।
Cacophony- A Mixture of loud, unpleasant sounds (for fir)
Patter-A Repeated, quick and light sound (बारंबार और शीघ्र हल्का शब्द होना) ।
Armadillo- A Mammal with claws found in America (नखयुक्त पंजेवाली एक स्तनपायी जीव जो अमेरिका में पायी जाती है) ।
Prod – to push with a finger or with a pointed object (ऊँगली या किसी तीक्ष्ण वस्तु से धक्का देना)

Lesson-4 A Day In The Zoo Textual Questions (पाठ्याधारित प्रश्न) Exercise (अभ्यास) – 1

Tick The Correct Answer From The Given Alternatives:

Question 1. The average day in a zoo begins just before

  1. Dusk
  2. Dawn
  3. Afternoon
  4. Evening

Answer: 2. Dawn

Question 2. The birds searching the dewy grass on the lawn were

  1. Peahens
  2. Peacocks
  3. Robins
  4. Thrushes

Answer: 1. Peahens

Question 3. Stephen with a broom in his hand was guarding over the

  1. Bears
  2. Gorilla
  3. Apes
  4. Armadillo

Answer: 3. Apes

Question 4. The name of the black Celebes ape was

  1. Etam
  2. Jeremy
  3. Mike
  4. Stephen

Answer: 1. Etam

Question 5. The reptiles dozed in the temperature of

  1. Sixty Degrees.
  2. Seventy degrees
  3. Eighty degrees
  4. Ninety degrees.

Answer: 3. Eighty degrees

Lesson-4 A Day In The Zoo Exercise (अभ्यास) 2

Answer The Following Questions Within Fifteen Words:

Question 1. How does the sky look as one is awakened by the birdsong?
Answer: When one is awakened by the birdsong, the sky is slightly tinged with yellow

Question 2. How do the parrots and parakeets salute the people?
Answer: The parrots and parakeets salute the people with a cacophony of their sounds.

Question 3. What are all the animals do at the start of a new day?
Answer: At the start of a new day all the animals bustle about the cage as they are excited and eager.

Question 4. As the light fades, where does the robin fly off to?
Answer: As the light fades, the robin flies off to the roost in the mimosa tree.

Lesson-4 A Day In The Zoo Exercise (अभ्यास) – 3

Answer The Following Questions Within Twenty-Five Words:

Question 1. Jeremy and Mike work busily in the Gorilla cages.
Answer: They sweep up the mess on the floor and scatter fresh white sawdust. They assure the owner that everything is all right.

Question 2. Describe the state of the frogs and snakes in the reptile house. meta
Answer: The frogs and snakes doze in the reptile house. The snakes watch with lidless eyes. Frogs make gulping sounds.

Question 3. What would one see and hear while lying in bed at night?
Answer: While lying in bed at night one can see the moon separating itself from the shadow of the trees through the window. One can hear lions cough.

Grammar in use:

Lesson-4 A Day In The Zoo Exercise (अभ्यास) 4

Classify The Underlined Adverbs According To Their Functions In The Chart Given Below:

  1. I have already done the job.
  2. Bappa can go anywhere for his work.
  3. Puja often comes to my place.
  4. Nargis sings sweetly.

Functions of adverbs:

Manner Time Place Frequency
Sweetly Already Anywhere Often

Lesson-4 A Day In The Zoo Exercise (अभ्यास) – 5

Underline The Clauses In The Following Sentences And State What Kind Of Clauses

They Are:

  1. As he was not there, I spoke to his brother. – Adverbial clause.
  2. The house where Nazrul was born is in Churulia.– Relative clause.
  3. Soneds – Noun Clause.
  4. She said that she would return soon.– Noun clause
  5. Have you read the book which you borrowed from me? – Relative clause

Read The Following Sentences:

  1. The average zoo day begins just before dawn.
  2. You pass slowly down the house to the big cage at the end where the touracos now live.
  3. Soon it will be dawn and the chorus of birds will take over.

In sentence 1, there is one subject (i.e. ‘The average zoo day’) and one predicate (i.e.” begins just before dawn). It has one finite verb. (‘begins’). A sentence that has one subject, one predicate, and one finite verb is called a simple sentence.

In sentence 2, there is one principal clause (i.e. ‘You pass slowly down the house to the big cage at the end’) and one dependent clause (i.e. ‘where the touracos now live’). A sentence that has one principal clause and one or more dependent clauses is called a complex sentence.

In sentence 3, there are two principal clauses:

Soon it will be dawn the chorus of birds will take over The two clauses are joined by the conjunction ‘and’..
A sentence that has two or more principal clauses and they are joined by a conjunction is called a compound sentence.

Lesson-4 A Day In The Zoo Exercise (अभ्यास) – 6

Identify The Following Sentences As Simple, Complex, Or Compound Sentence:

Question 1. He is too tired to walk alone.
Answer: Simple sentence

Question 2. I have a friend who lives in Mumbai.
Answer: Complex sentence

Question 3. Priyam wrote a letter but he got no reply.
Answer: Compound Sentence

Question 4. Being ill, I could not attend school.
Answer: Simple sentence

Question 5. She told me that she would enter a house that is believed to be haunted.
Answer: complex sentence

Question 6. The sun shines brightly and the flowers bloom.
Answer: compound sentence

Composition:

Suppose, you live in a school hostel and are under an attack of viral fever. The doctor has prescribed medicines and advised complete bed rest.

Therefore you, need to go home. Write a letter to the Headmaster/Headmistress of your school seeking leave for the same. The Headmaster/Headmistress (1)

XYZ SchoolBF Block, Salt Lake
Kolkata-700091

Sub: Leave of absence (2)

Sir/Madam, (3)

(4) This is to inform you that I, Srijit Das, a student of class IX A of your school have fallen ill with severe viral fever since ‘last Thursday. The doctor has prescribed medicines and advised complete bed rest.

Since I live in the school hostel, it is my earnest request you kindly allow me a week’s leave, beginning tomorrow, so that I may go home. The leave will help me recover soon. I shall be obliged if you kindly grant me permission.

School Hostel (7)
ABC School
BF Block Salt Lake
Kolkata-700091
24th of July, 2014(8)

Thank you, Yours sincerely,(5)
Srijit Das (6)

A letter to a Headmaster/ Headmistress is a formal letter. It generally has eight main parts:

  1. The name, designation, and address of the person to whom you are addressing the letter
  2. The subject of the letter in brief
  3. Greeting/Salutation
  4. Body of the letter
  5. Subscription
  6.  Signature/name of the person writing the letter
  7. The writer’s address
  8. Date of Writing

The name and address of the person to whom the letter is sent in written on the envelope.

Lesson-4 A Day In The Zoo Exercise (अभ्यास) – 7

Question Write a letter to the Headmaster/Headmistress of your school within 100 words seeking leave for three days to visit your ailing grandmother.

Answer:

The Headmaster
The Raghumal Arya Vidyalaya
16, D. L. Roy Road, Kolkata – 70009.

Sir,

Sub: Leave of absence

This is to inform you that I, Rahul Singh, a student of class IX B of your school, would like to inform you that I will not be able to come to school for three days. I have to go to my native village with my parents.

My ailing grandmother lives with my uncle. Since her situation has become worse these days, we have to visit her. It is my earnest request to you to kindly allow me three days’ leave beginning the day after tomorrow.

I shall be obliged if you kindly grant the permission to leave.

Thanking you, Yours
Sincerely Rahul Singh

248, D. L. Roy Road,
Kolkata – 70009
16th March 2014

Lesson-4 A Day In The Zoo Exercise (अभ्यास)- 8

Question Write a letter to your friend within 100 words narrating your experience of visiting a Wild Life Sanctuary.
Answer:

68, Pathuri Ghat
Street Kol-700006
12 January 2015

Dear Arbinda

I have got your letter yesterday. I have come to know that you have enjoyed your x-mass vacation very much. I also enjoy my vacation as I went on a trip with my family. It was a 5-day trip to Kaziranga National Park in Assam. It is famous for conserving one-horned rhinoceros.

The forest was dense. We stayed in a guest house that had many hut-like rooms. The forest was all around. We visited the park in the authorized jeep. We saw one-horned rhinos and many other animals very close. I was so excited. It was a very interesting trip. I suggest you visit any of the sanctuaries. I shall be waiting for your reply.

Yours ever,
Arbinda Tewary 65, M. G. Road,
Chinsura, Hooghly Saurav

Lesson-4 A Day In The Zoo Additional Textual Question & Answers

Tick The Correct Answer From The Given Alternatives:

Question 1. The tail of a male peahen is raised like a

  1. Flag
  2. Pillar
  3. Fountain
  4. Mountain

Answer: 3. Fountain

Question 2. Etam greets people

  1. Itching his palm
  2. Baring his teeth
  3. Showing his teeth
  4. Shutting his eyes

Answer: Baring his teeth

Question 3. The visitors try to give the chimpanzees

  1. Lighted cigarettes
  2. Ripe bananas
  3. Razor blades
  4. Lighted cigarettes and razor blades

Answer: 1. Lighted cigarettes and razor blades

Question 4. The rush of visitors thins out

  1. At Ten O’clock
  2. At Noon
  3. Towards Evening
  4. At Night

Answer: 3. Towards Evening

Question 5. The animal that lies on its back with its nose twitching is

  1. Armadillo
  2. Gorilla
  3. Chimp
  4. Mongooses

Answer: 1. Armadillo

Question 6. The name of the male touracos is

  1. Etam
  2. Pretty
  3. Stephen
  4. Mike

Answer: 2. Peety

Question 7. The rush of visitors begins at

  1. Eight O’Clock
  2. Ten O’Clock
  3. Eleven O’Clock
  4. 10:30 A.M.

Answer: 2. Ten O’Clock

Question 8. In the reptile house, the temperature is

  1. Gruelling
  2. Unbearable
  3. Nice
  4. Unusual

Answer: 3. Nice

Question 9. The touraco is a kind of

  1. Bird
  2. Ape
  3. Frog
  4. Chimpanzee

Answer: 1. Bird

Question 10. Touracos originally hail from

  1. North America
  2. Africa
  3. America
  4. Southern Africa

Answer: 4. Southern Africa

Question 11. Suku is the name of a

  1. Parakeet
  2. Grey Parrot
  3. Mongoose
  4. Gorilla

Answer: 2. Grey Parrot

Question 12. Robin spends the night in the

  1. Nest
  2. Cote
  3. Cage
  4. Mimosa Tree

Answer: 4. Mimosa Tree

Question 13. The owls open their eyes at

  1. The Beginning Of the Day
  2. The Dead Of Night
  3. The Advent Of Darkness
  4. The Time Of Daylight

Answer: 2. The advent of darkness

Question 14. While the cages are cleaned, the gorillas are

  1. Locked In The Cages
  2. Let Out Free
  3. Shifted Elsewhere

Answer: 2. Let out free

Question 15. The zoo staff arrives at

  1. Nine O’Clock
  2. 8 P.M.
  3. 8 A.M.

Answer: 3. 8 a.m

Lesson-4 A Day In The Zoo Answer The Following Questions Within Fifteen Words

Question 1. What does Suku intend to say?
Answer: Suku intends to say that he is a very fine bird.

Question 2. To whom are the elated gorillas compared?
Answer: The elated gorillas are compared to the children just out of school.

Question 3. What do the visitors do to make a sleeping animal move?
Answer: To make a sleeping animal move visitors try to give lighted cigarettes and razor blades to chimpanzees.

Question 4. Why has everyone been alert?
Answer: Everyone has to be alert to make sure that people do not hurt the animals.

Question 5. Name two reptiles mentioned in ‘A Day in the Zoo’.
Answer: The two reptiles mentioned in ‘A Day in the Zoo’ are snakes and lizards.

Question 6. When can one hear the lion cough?
Answer: One can hear the lions cough at the night only.

Lesson-4 A Day In The Zoo Answer The Following Questions Within Twenty-Five Words

Question 1. What is commonly seen in zoos early in the morning?
Answer: In the early morning different types of activities start in the zoo. Birds and animals start to sing and cry. Zoo staff starts their busy activities.

Question 2. How do the gorillas behave when they are let out of their cages?
Answer: Then the gorillas gallop about on the floor with the high spirits of children just out of school.

Question 3. What do some of the visitors try to do in a zoo?
Answer: Some of the visitors try to give the chimpanzees lighted cigarettes and razor blades. Thus they behave in an uncivilized manner.

Leave a Comment